معرض لقيس السندي في سان دييجو

المقاله تحت باب  أخبار و متابعات
في 
13/10/2014 06:00 AM
GMT




http://www.iraqiart.com/inp/Upload/1352922_al-sindy_bittar_card.jpg                                                                                                       http://www.iraqiart.com/inp/Upload/1352810_al-sindy_bittar_back.jpg 
سيقم الفنان العراقي  المقيم في كاليفورنيا قيس السندي معرضاً مشتركاً مع الفنانة الامريكية ذات الأصل اللبناني دوريس بيطار وذلك تحت عنوان – تواريخ مشفّرة. سيكون المعرض في قاعة  
San Diego Mesa Art Gallery
سيكون الافتتاح والاستقبال يوم الخميس المصادف 16 من تشرين الأول 2014, الساعة الخامسة مساءاً
سيلقي الفنانان محاضرة موجزة عن مضمون المعرض وعن اعمالهما الفنية.
سيشارك السندي بأثني عشر عملا موزعاً بين اعمال زيتية كبيره الحجم, تركيبات انشائية (انستليشن), فن مفاهيمي, فيديو آرت ومكست ميديا (وسائط متنوعة).
بينما ستشارك بيطار في اعمال رسم مختلفة الاحجام مركّبة مع مواد انشائية لتشكل تمازجا بين الرسم والتركيب. اضافة الى اعمال ذات طرق مختلفة في العرض.
يقول السندي في بيانه عن المعرض:
Encoded Histories Statement – Qais Al- Sindy

History is always written by the winners. But, for me, artists are making history palpable. They are encoding it according to dreams and wishes for a better world.  This encoded history should not be a fable that we have agreed upon. It is certainty produced where the imperfections of memory meet the inadequacies of factual documentation. As artists, we have the insight and ability to carve history itself, but each of us can only impact a small portion.  The totality of all these acts will reflect the history of this generation.  I try to add to this narrative with my artwork.

وبيان بيطار عن المعرض:
Statement of Doris Bittar

Encoding history or finding a system that reveals our contemporary predicament, must be a flexible and exploratory process with little expectations on my part as an artist, though I carefully select elements, events and contexts with which to begin this inquiry. I use patterns and decorative icons extracted from cultures to frame specific events or moments, and to find intersections between history, identity and nationalism.  "Of Another Stripe," a new body of work employs stripes as the primary pattern motif. Within this vertical structure, I closely following the theme of  human value through the selection of bar codes, QR codes and quotations from art history.  I intertwine those elements with pattern and decorative structures to test a pattern's veracity to see if it may act as an identifying unit of culture, which I call cultural DNA.  Also, because the word “decorum” is related to the word ”decoration,” I wonder if decoration may be a code for behavior? Could pattern and decoration be animated into lattices or structures that probe, layer and connect?